Valnötsträd

Hej. Vi har ett stort valnötsträd i trädgården som senast gav oss nötter för 2 år sedan. Vi funderar nu på varför vi inte fått några sedan dess. Vad vi kan se så mår trädet bra.. när vi fick nötter senast var det rejält mycket, säkert upp emot 25-30kg. Med vänlig hälsning,  Niklas Svensson

Kommentarer

  • Hallå
    Att valnötsträdet inte ger någon frukt i år, och att trädet mår i övrigt bra, är inget som ni skall oroa er för. Anledningen till detta kan vara flera - dels kan blomningen i våras skadas av den sena vårfrosten vi hade vilket förstört blomningen och därmed fruktsättningen. Dels kan det vara trädet själv som måste återhämta sig efter en riklig fruktsättning då det är vanligt att träd tar det lugnt i något eller några år.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent