Val av marktäckare

Önskar tips på lättskött bra marktäckare till en brant slänt ca 12x2 meter i växtzon 4 i solläge i söder.

Kommentarer

  • Hej!
    Jag föreslår backnejlika, Dianthus deltoides. Den är lättskött och bildar täta tuvor som snabbt breder ut sig. Det finns många olika namnsorter att välja på - jag kan t ex rekommendera 'Arctic Fire', som blommar mycket rikligt i juni-juli med små vita blommor med cerise mitt. Backnejlikan är härdig och trivs i soliga lägen på de flesta jordar som inte är för blöta.

    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack så jättemycket för snabbt svar! Är det lämpligt att lägga en täckduk och göra hål för plantorna?
  • Hej!
    Att täcka med markduk kan bli bra - gräv ut ordentligt och tillför ny jord för varje planta som skall planteras. Vattna ordentligt vid plantering och nyetablering.
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare