Vägglavsproblem

Hej
Har ett ginkoträd och valnötsträd  m.f. buskar i min trädgård som blir kvävda av vad jag tror är vägglav. Skrapar grenarna varje år men träden är så stora nu ca 6m höga, att det inte går längre.
Kan jag spruta med något för att strädet ska kunna andas igen? (Attamon?)
Lider av att se hur grenarna kvävs av laven.

Mvh

Jessica hellberg

Kommentarer

  • Hej Jessica,

    Oftast är det blåslav som bildar stora bestånd på träd, och de utgör i sig ingen fara för att träden ska kvävas. Däremot kan stora mängder tyda på att träden inte mår så bra, då blåslav ofta trivs på träd som läcker näring, t ex för att det finns många döda grenar. Du får nog skicka bilder om vi ska kunna ordinera någon bra åtgärd.

    Hälsningar
    Mats Havström
    Vetenskaplig Intendent
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent