Vad heter ogräset?

Hej!
Sniglarna har tröttnat på trädgårdslivet och plötsligt växer det överallt.
Det mesta kan jag identifiera men det har dykt upp graciösa ett par decimeterhöga sparris/dillika växter med lila knoppar och ljusa blommor. Hittar den inte i fältfloran, ogräskompendiet eller på PlantSnap, som föreslår något gul blomma istället.
Bifogar bilder och undrar om ni kan tala om vad blomman heter.
Hade hoppats att det där med en app skulle hjälpa men jag kanske har bättre flyt med någon annan blomma.

Vänliga hälsningar
Ing-Marie

Kommentarer

  • Hej Ing-Marie!
    Det som har växt upp hos dig är ranunkelväxten Nigella.

    Hälsningar,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent