Vad heter min krukväxt (gärna även latinska namnet)?

Det är en tacksam växt som det är lätt att ta nya skott av (får snabbt rötter i ett glas vatten). Bladen är stadiga utan att vara varken tjocka eller tunna. Växten klarar sig bra även med oregelbunden vattning. På äldre exemplar blir stammen lite vedartad. Den verkar inte trivas i direkt solljus (bladen gulnar).

Kommentarer

  • Hej Ann-Kristin,

    Det ser ut som Plectranthus verticillatus. På svenska kallas den karlbergare; en trevlig krukväxt med ljust blå blommor som växer vild i Sydafrika. Den ingår i familjen kransblommiga växter och räknas till samma släkte som bland annat palettblad.

    Bästa hälsningar

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent