Vad heter denna växt. Haft den i ca 35 år och aldrig sett den i en blomsteraffär. Tacksam för svar

Kommentarer

  • Hej Ulla,
    vilken fin växt och roligt att du haft den så länge. Det ser ut att vara en Euphorbia neriifolia, på svenska oleandereuphorbia. Jag har inte sett ett så pass gammalt exemplar tidigare, kul! Ursprungligen kommer den från söda Indien. I sin naturliga miljö kan den växa upp till en rätt rejäl buske och kallas därför hedge euphobia (häckeuphorbia) och används för att hålla boskap ute från trädgårdar.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, Botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent