Vad heter denna lökväxt från Madeira?

Hej!

För 3 år sedan ” tog” jag en lök i en ravin på Madeira. Planterade den i en kruka , som stått i uterummet ( plus10) under vinter och ute sommartid. Nu blommar löken och har en stark honungsdoft. Blomman savar med geleaktig vätska. Den är ca 1meter hög.
En stilla undran vad heter detta underverk?
Agneta Asplund

Kommentarer

  • Det ser ut som Hedychium gardnerianum, på svenska kanonviska, en ingefärsväxt från Himalaya. Den är invasiv i många tempererade miljöer, bland annat på Madeira, i framtiden troligen även i delar av Norden.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent