Vad har några av mina streptocarpusar drabbas av

Jag hoppas så på att få rätt svar eller vägledning av dessa har drabbas av,Jag har frågat mig runt men får så många tips att direkt ta blad kasta,cyklamen kvalster,skorv, gett för mycket gödning ,för fuktigt,isolera omedelbart ja det finns så orsaker men jag försöka gå till botten med detta, Jag har kalkrikt vatten vill jag tillägga och ofta kanske inte är så varmt då det står på ett stengolv. Skickat med kort ,Jag undrar om det skulle vara cyklamen kvalster kan man då ta en nagel och skrapa bort det?dessutom varför får några och inte alla samma skada. det ena kortet är visar att jag har skrapat o den större bilden visar skadan,Jag hoppas att någon av era experter kan hjälpa mig//Ann-Sofie

Kommentarer

  • Hej Ann-sofie,
    Jag rekommenderar dig att kontakta växtrådgivning vid Fritidsodlarnas Riksorganisation då de är väldigt skickliga på växtsjukdomar - se länk nedan.

    https://www.for.se/tradgardsradgivning/

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent