Vad bladväxtern heter

Den är ca 150 cm hög. Den påminner om bambu i växtsättet i stammarna. I år har den fått några kul-liknande frukt/frökapslar. Är det någon typ av Aralia?

Kommentarer

  • Hej Marie,

    Ser ut som buskdracena, Dracaena surculosa, som finns i ett antal namnsorter med lite olika utseende på fläckigheten mm. Tjusig sak och kul att du fått den att blomma och sätta frukt (ät dem inte bara, de är milt giftiga).

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Blir frön i frukterna och går det att så fröna? Jag har sticklingsförökat den, med bra resultat. Så det fungerar.
  • Hej!
    Vad kul att det gått bra för dig att sticklingsföröka din Dracaena. Dracaenor är överlag lätta att sticklingsföröka vilket gör att sådd ofta är mer omständligt. Jag har ingen egen erfarenhet av sådd av just D. surculosa och av informationen jag kan hitta så verkar de vara svåra att så, men att de gynnas av att låta bären torka ordentligt innan fröna plockas ut för sådd. En annan källa menar att de är sterila och därmed omöjliga att fröföröka. Men känn på fröna om de är matade (alltså inte tomma) och gör i sådana fall ett försök. Så får vi hoppas att det tittar upp en liten grodd så småningom.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Oscar Björn
    Trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent