Vad är namnet på denna orkidé?

Denna orkidé som jag köpt hos er för 5-6 år sen blommar vartannat år och ger två stänglar/blommor.
Är det vanligt eller borde den blomma varje år?
Förstår förstås att placering och läge påverkar. Den har stått i sv fönster. Bor I Angered, Göteborg.
Tacksam för svar
Renée Timlin

Kommentarer

  • Hej!
    Det är en Paphiopedilum-hybrid - venussko på svenska.
    Du sköter säkert din venussko bra om den har blommat återkommande. Här kommer lite mer detaljerade råd:
    Den trivs med jämn vattning under växtsäsongen dvs håll fuktigt men inte vått och låt inte heller torka ut helt. Använd gärna regnvatten / kalkfattigt vatten. Placering i rumstemperatur på ljus plats men inte i direkt sol - östläge eller sydläge med lite skugga är bäst. Västläge kan bli alltför ljust. Lite svalare nattemperaturer gynnar blomning. Ge svag dos med näring under april - oktober och gärna hög luftfuktighet. Planteras om efter blomning i minsta möjliga krukstorlek, gärna i lite mindre grov orkidéblandning med bark.

    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare