Vad är detta och vad gör vi?? Vi har 1000 kvm tomt fyllt med enar och flera är angripna

Kommentarer

  • Detta är svampkroppar som inte påverkar enen alltför illa, då den mer fungerar som värdväxt MEN ifall du har päronträd i närheten kommer du få problem då denna svamp angriper päronblade allvarligt. Blir dock angreppen alltför omfattande kan enar skadas genom intorkade kvistar och grenar.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för svar! Då är detta päronrost? Vid samtal tidigare med en person på Botaniska fick vi veta att svampen hänger ihop med hagtorn och rönn... Alla våra enar är vilda.  Hur ska vi tänka? Med vänlig hälsning, Anki Lindfors
  • Ibland blir det ingen skada på enarna och spridningen av svampen sker på stora avstånd så ibland är det inget man kan göra så länge växterna ser acceptabla ut
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent