Vad är detta för växter?

Hej! Vid promenaden längs vägen hemmavid har jag på två ställen hittat en ny växt. Vad är det för växt?Tack för hjälpen!

Kommentarer

  • Hej
    Det är parkslide (Reynoutria japonica) som är en art som sprider sig väldigt omfattande och anses vara en invasiv art

    /Henrik

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Tack, jag misstänkte något sådant och ville få det bekräftat av en expert innan jag tar kontakt med samfällighetsföreningen för åtgärd.
    Mvh, Manuela
  • Bara en tilläggsfråga:Det verkar som om den harkommit dit antingen i år eller kanske förra året, då det endast var enskilda stjälkar på två olika ställen. Hur stor grävning kan dettänkasbehöva för att få bort växten i sin helhet?

    Mvh, Manuela
  • Hej
    Var så noga du bara kan vara med att få med ALLA rötter vid bortgrävning samt att du noga bevakar platsen de kommande växtsäsongerna för att avlägsna eventuella nya skott
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent