Vad är detta för växt.

Växt. Ihålig stam, rör. Stora blad som dasslock. Tre till fyra meter hög.???

Kommentarer

  • Hej Ulf,

    Det är Paulownia tomentosa, kejsarträd. Ursprungligen från Kina. Vi har ett högt upp i rhododendrondalen som blommade i år. De vill ha mycket värme, och är därför än så länge gaska ovanliga i Sverige, men arten är potentiellt invasiv i ett varmare klimat. De är vanliga i parker och på torg i Centraleuropa.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent