Vad är detta för växt?

I min pallkrage fick jag en okänd planta. Den blev upp mot 2 meter hög och med stora blad. Rötterna tog över ett stort område och fick flertal knölar. De luktar inget speciellt. Vad kan det vara?

Kommentarer

  • Hej Gunilla,

    Ser ut som en Helianthus, troligen Helianthus tuberosus, dvs jordärtskocka.

    Obs att det svenska namnet läses jordärt-skocka, dvs de uppträder som en "skock". Vilket för oss in på att det är en tämligen invasiv art som behöver begränsas. Vissa år hinner den blomma, men oftast inte i vårt klimat. Men väldigt gott att skörda och göra en soppa på nu framåt senhösten och vintern när näringen gått ner i knölarna.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent