Vad är detta för växt?

Hej!
Gick i Änggårdsbergen idag och fick syn på växterna på bilden (bland japansk valnöt-träden). Har gått där många gånger innan i några år nu men aldrig sett dem, vad är det för något? Och brukar de finnas där eller är de nyplanterade?

Kommentarer

  • Det är bitterskråp, Petasites japonicus. De blommar tidigt på året och får sedan stora blad, på samma sätt som tussilago. Har funnits där många år.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent