Vad är detta för planta?

Fått den av bekant. just nu 40 cm hög. Se bifogad bild. Mvh Anders Nydahl

Kommentarer

  • Hej Anders,
    det är en kaktus, utan blomma är det svårt att säga vilken art/hybrid/sort det är. Med största sannolikhet är det en art/hybrid/sort i släktet Epiphyllum - på svenska kallat bladkaktussläktet. (Nu är detta namn missvisande då de inte har blad utan att det är stamdelar som är platta och gröna.)

    Det finns ett par andra närbesläktade släkten som är mycket lika, till exempel Disocactus, Pseudorhipsalis. Dessa olika kaktussläkten korsas ibland och då kan deras hybrider ibland benämnas som x Epicactus.

    Den skulle säkert trivas bra på ett ljust och inte allt för varmt ställe nu i vinter.

    Du får gärna återkomma med bild när den blommar för bättre bestämning.

    Vänligen,
    Åsa Krüger
    botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent