Vad är detta för kaktus?

Livskamraten har följt mig ca 45 år. Vuxit till sig,,dubblat sin storlek på denna tid. Jag har haft en hel del kaktusar men denna har jag gått bet på i stort sett hela livet! Klart jag är nyfiken!
Och nej, jag har aldrig sett en knopp! Trots sval vinter osv!
Foto följer med!

Robert Pettersson

Kommentarer

  • Hej Robert, vad roligt att kaktusen hängt med så länge! Lite trist att den inte bjudit på knopp och blomma men den som väntar på något gott...
    Det finns flertalet kaktussläkten med liknande utseende så jag skulle behöva några ytterligare bilder. Har du möjlighet att ta en bild ovanifrån och några närbilder av areolerna, där taggarna kommer ut så jag kan se håret och hur stamdelen böjer sig. Då skulle jag kanske kunna ta släkte eller grupp åtminstone, men utan blomma blir det svårt att komma fram till art tyvärr.

    Allt gott!
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent