Vad är detta?

Vad är detta? Det uppkom under en natt. Slemmig boll. Jag petade bort med en pinne, slemmig som gelé. Kom en mindre nästa natt, mindre och på samma pelare. Några timmar efter att jag pillade bort såg jag att det kommit lite nytt slem på samma ställe. På en pelare vid vår entré, parhus i Hisings Kärra.

Kan det vara nån insekt/snigel ägg eller något sånt?

Kommentarer

  • Hej!
    Det ser ut att vara slemsvampen Enteridium lycoperdon (sotägg).

    Vänliga hälsningar
    Stina Weststrand
    Botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för ert svar! Jag tog bort detta som jag visade på bilden. Det var på huset, är det något som vi borde vara oroliga för, som hussvamp osv?
  • Slemsvampar är inget att oroa sig för.
    Man skulle föralldel kunna göra en fantasifull skräckfilm om dessa underliga krypande, oformliga varelser som faktiskt inte har mycket med svamp att göra,
    men nej, verklighetens slemsvampar lär inte äta upp ditt hus!
    Pedagogen svarar