Vad är detta?

Hej!

Vi har haft denna växt i trädgården sedan vi flyttade till huset 2017. Men ingen har lyckats identifiera vad detta kan vara för något.

Så nu hoppas jag att vi kan få ett svar angående detta från er.

Med vänlig hälsning,
Per-Olof Rönnings

Kommentarer

  • Hej Per-Olof,
    Ni har en Podophyllum hexandrum (enligt vissa forskare är namnet Sinopodophyllum hexandrum) på svenska kallas växten indiskt fotblad. Naturligt växer den i Asien från Afghanistan till västra Kina. I Europa odlas den som prydnadsväxt, i Asien används den även som medicinalväxt. Populationen i det vilda har minskat snabbt och den har nu hamnat på den internationella rödlistan av hotade arter.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent