Vad är det jag fått på min ros?

Kommentarer

  • Det ser ut som en gallbildning av sömntornsstekel, en väldigt frostnupen sådan. Tyder på att rosen är lite stressad.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Ska den klippas bort? Rosen ficka även svarta prickar på bladen i somras. Vad kan man göra åt detta?
  • Gallbildningen kan du klippa bort och kasta (ej på komposten utan på tippen). De svarta prickarna på bladen har inget med gallbildningen utan är någon typ av svampangrepp. Långsiktigt bör man ta bort alla blad som är missfärgade för att begränsa omfattningen av svampangreppen, och sedan kratta noggrant bort alla blad under hösten och kasta bort dem på tippen så att inte svampsporer blir kvar i rabatten.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent