Vad är det för växt och kan jag plantera om den?

Hej,

Jag har en växt som kommer från Sydamerika, för många år sedan hade min mamma
med sig några stammar utan rötter och jord.
Satte stammen i vatten och därefter planterade den i jord.

Kan ej namnet på trädet men nu har den växt upp till taket, kan jag såga av den del där bladen finns kvar och sätta den i vatten för att sedan plantera om den?
Tacksam för svar skickar med ett par bilder.

Vänliga hälsningar
Eva Hedberg

Kommentarer

  • Hej,
    det ser ut att vara Dracena americana och det går fint att att ta av delar och börja om så som du beskriver.
    Lycka till!

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent