Vad är det för växt?

Hej!
Vad heter växten?
Jag har sått en gröngödselblandning från Runåbergs fröer. En av växterna som kommit upp i många exemplar finns inte med enligt innehållsförteckningen och fröfirman själva svarar att de aldrig sett den tidigare och att den förmodligen funnits i min jord. Den har bara kommit upp just i rutan där jag sått gröngödslingen. Inte i övriga trädgårdslandet och aldrig någon annanstans heller här där jag bott och odlat i flera år. Så jag är säker på att den funnits i deras fröpåse. Den har precis börjat blomma. Är allt från 60 cm till det dubbla minst, beroende på var det är torrt och fuktigt i trädgårdslandet. Skickar med några bilder

Kommentarer

  • Hej,
    det ser ut att vara Guizotia abyssinica brukar vanligtvis komma in med fågelfröblandningar.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent