Vad är det för träd?

Hittade denna tall i skogen, men vilken sort är det? Stora nålar (3 per knippe uppemot 15 cm) och kottar på uppemot 10 cm.

Kommentarer

  • Hej Hans,

    Det är möjligen Pinus scopulorum, som vanligtvis brukar räknas som en varietet av gultall (Pinus ponderosa var. scopulorum). Den taxonomiska uppdelningen av Pinus ponderosa-komplexet är en omtvistad fråga, men enligt de senaste forskningsrönen baserat på fylogenetiska DNA-studier så är Pinus scopulorum bättre betraktad som en egen art. Den har kortare barr och mindre kottar än gultallen som är den minst ovanliga av de tre-barriga tallarna i odling i Sverige. Den kommer från USA där den har en stor utbredning i de västra och centrala delarna.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent