Vad är det för svamp? Vit flugsvamp eller champinjon?

Kommentarer

  • Om du tvekar mellan vit flugsvamp eller champinjon så vill jag inte ge dig ett direkt svar efter att bara sett dessa bilder. Jag kan säga direkt att jag knappast skulle få det till vit flugsvamp, men varför inte lika gärna rimskivling eller, någon av de olämpliga champinjonarterna som faktiskt finns?
    Jag skulle aldrig ge råd om ätbarhet beträffande m el m vita svampar utifrån enbart bilder, även om de som i ditt fall är ganska väl och noggrant tagna.
    Doft, sporavtryck, textur, GENOMSKÄRNING, hattskinnet vid beröring, reaktion vid snitt o tryck...
    Min gissning är att de hade doftat, kännts och reagerat så att JAG skulle valt att xxxxxx...    ;-)
    Låt de ligga, kolla sporavtryck mm... och lär av detta!
    Var försiktig!
    Jag och vi andra på Botaniska bryr oss om dej!
    Pedagogen svarar