Vad är det för gran

Hej!

Följande gran finns på vår tomt.
Den har nu blivit för stor (6,5m hög, nedersta grenens längd ca 2,5m o. stam 25cm i diameter).
Skulle vilja återplantera samma typ av gran men 1,5-2 meter hög.
Har möjligen planterats för ca 40-60 år sedan...
Varje utstick på en grenen är ca 8cm.

Ganska trevlig gran, tät, sockertopps form, dock är den lite glesar nu efter en grävmaskins grävande bland rötterna.

Frågor:
- Vad är det för gran?
- Kan man köpa en planta 1,5m hög, (samt vem saluför i gbg regionen)?
- Går det att odla upp en ny gran (genom att ta gren/skott)?
- Är det lämpligt att plantera ny i Oktober månad?

/Filip

Kommentarer

  • Hej

    Lite svårt att i detalj svara på vilken form av gran ni odlat då det finna en väldigt stor mängd av sorter som påminner av varandra med ett koniskt växtsätt. Men min gissning skulle vara att det kan vara en sort av vanlig gran som heter på svenska pyramidgran - Picea abies 'Ohlendorffii'. den finns att köpa och är till en början klotformig men utvecklar med tiden en topp som drar uppåt och medför att man med tiden på en konisk form. Den ovan nämnda sorten finns i odling och borde att gå att få tag i - var vanligare i handeln under 60-70-talet. Kanske man får nöja sig med en planta som är något lägre - 1 meter hög

    Granar är svåra att föröka med avläggare eller med stickling och vill man bevara en form är det ympning som gäller vilket är en utmaning när det gäller gran.

    Oktober är en mycket bra planteringsmånad - köper man plantor som är krukodlade är det möjligt att plantera så länge man får ner spaden i marken
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent