Vad är det för blödande ticka?

Vad är det för sorts ticka som utsöndrar blodlik vätska runt sin kant?

Hänvisad hit från gnm

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Det ser ut som tårticka. Den kan variera rätt mycket i hattfärg, men typiskt är saften som ofta är rödaktig.
    Kunde du se vad det var för slags ved? Tårtickan växer på ek. Jag är inte säker när jag tittar på bilden.
    Pedagogen svarar
  • Osäker på vad det var för sorts träd då det inte var så mycket kvar, men bifogar en översiktsbild på det träd tickan satt på. Var mest tall och gran i området.
  • Nej, det där är definitivt inte ek, utan en barrträdstock, förmodligen gran.
    Då får jag fundera vidare vilken art det kan vara. Det är inte tårticka.
    Pedagogen svarar