Utvöxt på ädelgran

Vår krokiga späda blåa kaskadgran Abies procera Glauca( aitopihta Glauca) har fått en ”frukt/kotte” som är helt oproportionerligt stor i förhållande till granens storlek i övrigt. Är det normalt? Bör jag ta bort den eller klarar den tunna grenen av den tunga utväxten? Hur hög kan den här typen av gran bli? Nu är den 1.80m och kotten är 16 cm hög och 8 cm i diameter.Med vänlig hälsning, Nina Arrsten, Fornbo Malmköping Södermanland

Kommentarer

  • Hej Nina!
    Ursäkta det sena svaret! Kottarna hos Abies procera hör till de största inom ädelgranssläktet och kan upp till 20 cm höga, så kotten på er planta är normal (och grenen bör orka med den). Däremot är det lite oväntat att en så liten planta börjar producera kottar, men om det är en ympad sort snarare än en fröplanta så påverkar det sannolikt hur tidigt trädet börjar producera kottar. I Sverige kan man räkna med att Abies procera blir 30 m hög.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent