Ullös på Phalaenopsis

Hej, har 27 st orkidèer  sammanlagt.  Varje fönster har fem till sex plantor till och med det hänger också  några. Har fått ullös i ett av fönstren. Har försökt göra av med ullösen med alla möjliga konstens regel. Är envis och har gjort allt i min makt. Har varit som en hök.  När nya blad dyker upp så hänger eller sitter dessa på den växande bladen. Så har det varit snart i fyra månader. Har tre till fyra stängslade. en del av dom är över 14 år gamla. Kanske borde slänga dessa och köpa nya. Är tömd på idèer . Mvh imre Andersson
imre andersson

Kommentarer

  • Hej!
    Det finns nyttodjur inom biologisk bekämpning - ullusnyckelpigan (Cryptolaemus) som kanske kan vara ett alternativ om du provat andra typer av bekämpning utan framgång. Kolla om djuren kan trivas vad gäller temperatur och luftfuktighet. Om det inte är värdefulla orkidéer är det också ett alternativ att slänga angripna plantor, rengöra ytor noga och börja om.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare