Två olika ogräs

Bild 1-3 är ett ogräs som växer nästan överallt i trädgården, ganska slingrigt. Man kan hitta det främst längs häcken men även fläckvis på hela gräsmattan. Bild 4 är ytterligare ett ogräs som uteslutande växer under en häck. vad är dessa för ogräs och vad kan man göra?

Kommentarer

  • Hej!
    Bild 1 - 3 ser ut att vara jordreva. Den har ganska grunda rötter men kan etablera sig i gräsmattor. Den går att rensa bort för hand i rabatter, försök att få bort hela revorna i så fall. I gräsmattan kan man gräva bort större partier om de stör, så i gräsfrö, gödsla och klippa gräset ofta.

    Sista bilden visar rotogräset kirskål eller kers, som är ett stort problemogräs och svårt att bli av med. Om den skall försvinna helt får man ta bort alla buskar och gräva bort befintlig jord och därefter plantera nytt växtmaterial i rotogräsfri jord. I en lummig privatträdgård skulle jag ha försvagat kersen genom att trimma bort det som syns (utan att skada vedartade växter) och sett till så den inte spred sig ytterligare.
    Vi rekommenderar inte användning av ogräsgifter.

    Allmänt när det gäller ogräs får man bedöma vad för slags trädgård det gäller och lägga ambitionsnivån efter det. En lite mer avslappnad privatträdgård behöver inte vara helt ogräsfri, speciellt inte runt stora buskar och gräsmattor. Man kan satsa på att rensa planteringar med perenner och sommarblommor lite mer noggrant. Golfgreener och paradrabatter i parker har andra och högre skötselkrav.

    Hoppas detta var till hjälp!
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare