Tusenfotingar eller källarmaskar.

Bor i hus med trädgård. Har stenplattor på en sida längs huset. Har gräsmatta runt hela huset. Problemet:
Vi invaderas av dessa maskar som kryper på husgrunden, vidare upp på hustegelväggen och upp på våra vita fönster. Vår vita garageport kan på morgonen vara full av dessa svarta maskar som om de lyckas komma in i garaget kryper på väggar och i taket. Invasionen börjar någon gång i slutet av maj, eskalerar under sommaren för nå sitt klimax under september-oktober. Har varit i kontakt med Anticimex som förklarar att dessa maskar inte räknas som skadedjur utan man ska vara rädd om dem ??? då de är nyttodjur. Tipset jag fick var att använda myr-medel. Då skulle de försvinna. Men så enkelt är det definitivt inte. Jag har de senaste tre åren spenderat c:a 3000 kr per år i inköp av myr-medel. Vidare har vi släckt fasadbelysningen då vi uppfattat det som att djuren dras till det vita led-ljuset. Maskarna försvinner först när det blir minus grader. Vi plågas således av maskarna under maj - oktober år efter år.
Min fråga:
Vad kan man göra för att bli av med dessa djur ? Det är otroligt jobbigt att ha det på detta vis. Att det inte finns ordentligt bekämpningsmedel att få tag på som på riktigt tar bort dem varaktigt.

Hälsningar

Lennart Nilsson

Hagfors

e-post

lennart4910nilsson@hotmail.com

Kommentarer

  • Hej. Lennart!
    Vi är idag mitt uppe i en global katastrof när det gäller förgiftning av värdefulla små medvarelser. Vi har som enskilda ett stort ansvar i detta.
    Diverse kryp av olika slag kan ibland ställa till obehag för oss, ja även vara reella problem. Därför finns utrotningsfirmor, typ Anticimex m flera.

    Jag fick tänka till ett slag när jag läste ditt inlägg. "Källarmask" är inget begrepp som används bland oss biologer, men jag ser att det är vanligt förekommande sk trivialnamn för mångfotingar (i allmänhet) när man i vissa kretsar pratar om störande kryp inomhus.

    Myriapoder, mångfotingar, är en artrik grupp leddjur, avlägsna släktingar till insekter alltså, och har i princip inga likheter med maskar. Också maskar är annars en mångformig grupp djur (eller snarare flera olika, vitt skilda) som dock alla kännetecknas av att de saknar ben.

    Det är alltså någon slags mångfoting du har i din källare. Jag kan av din beskrivning
    inte avgöra om det är dubbelfotingar (som är växtätare/nedbrytare) eller enkelfotingar (som alla är rovdjur).

    Det gläder mig att man på Anticimex ber dig vara rädd om dem. Utan att se vilka tusenfotingar du fått in kan jag inte avgöra om de gör nytta vid din husvägg och i ditt garage eller bara råkat hamna fel och lider svältdöden där, Men i vilket fall bör du göra något åt PROBLEMET och inte skapa nya!
    Mängden insektsmedel du strött ut där (för 3000:-/år !!!???) är långt över de doser som kan anses hälsosamma för NÅGON, även för människor! Läs varningstexten, och följ de rekommendationer som bl.a. Anticimex tillämpar, annars utför du ett straffbart miljöbrott! OM och NÄR man tar till gift skall detta göras med största försiktighet, bästa möjliga precision och begränsning! Du önskar ett mer allmänverkande gift som slår ut dina "maskar", som inte ens är maskar, såna gifter finns men får av naturliga skäl definitivt inte spridas hämningslöst. Det insektsgift du använder slår ut betydligt fler djurgrupper än de steklar (myrorna) som de är avsedda för, bland annat andra steklar, till exempel de honungsbin, vildbin och humlor vi är beroende av för pollination av frukt mm. Gifter sprids långt vidare än vi strör ut dem, tyvärr...
    För det första: skaffa ett förstoringsglas, kolla upp vad det är för djur vi har att göra med. utifrån det kan man välja strategi för att slippa få dem alltför påträngande.
    Jag förstår att det kan kännas obehagligt att få dem som ovälkomna besökare, men det är ingenting mot det obehag vi får om alla leddjur, oavsett vilken nytta eller eventuella skada de gör, utrotas.
    Hade själv för några år sedan stor glädje (!) av en formlig invasion av brun stenkrypare, en av våra vanligaste enkelfotingar! Skälet var att trädgården kryllade av gråsuggor i sådan mängd att detta omöjliggjorde odling av bl.a. gurkväxter och ärtväxter, som jag envetet ändå försökte med. Stenkryparna tog effektivt slut på problemet, utan gift. Året efter var de själva borta, sökte säkert nya jaktmarker. Kanske har du en mer diskret besökare som mångfotingarna håller i schack?
    Fundera på vad det är som lockar med ditt hus! Misstänker, att du har ett fuktproblem som borde åtgärdas (oavsett om det är enkelfotingar (som äter gråsuggor, hoppstjärtar mm) eller dubbelfotingar (som kanske betar alger, mögelsvamp, bakterier mm). Kontakta gärna Naturhistoriska museet för att få hjälp med artbestämning av krypen, så kan du lättare också veta hur du skall göra miljön ointressant för dem!
    Vänliga häsningar, Kennert D.

    Pedagogen svarar
  • Hej !

    Tack för snabbt svar. Har kollat upp och är säker på att det rör sig om dubbelfotingar. Anticimex har kollat upp inför konstaterandet att de inte kan göra något och hävdar att det inte kan vara fukt som är orsaken. Huset har ingen källare och garaget är uppvärmt året om, även vintertid, till 10 plusgrader. För att beskriva vidden av problemet:
    tog upp stenplattorna längs husväggen. Fyllde en plastkasse av storlek Domus-kasse utmed sträckan 27 meter och 15 minuter. Öste med en skyffel. Fortsätter detta måste vi överväga om det går att bo kvar. För oss handlar det inte om att värna nyttiga djur för miljöns skull, när husets väggar, vita fönster, vita ytterdörrar och vit garageport dagligen från maj - oktober är fulla av svarta c:a 5 cm långa kryp i sådan omfattning att det som syns på långt håll. Finns något annat djur som kan placeras ut och som gör att tusenfotingarna försvinner så skulle vi med glädje göra detta. Vi är inga trädgårdsodlare utan har endast 1500 kvadratmeter gräsmatta och en enkel blomrabatt i denna.

    Hälsningar
  • Det handlar alltså om en växtätare nedbrytare som hittar anledning att söka sig i mängder till din husvägg. 5 cm långa dubbelfotingar - då finns det inte många arter (om ens några,) att välja på i Sverige. Den största av de som kan finnas i massförekomster är den som går under namnet Tigerkejsarfoting (Cylindroiulus caeruleocinctus). De blir upp till 32 mm långa. Jag kan skicka dig en bild och beskrivande text om du vill.
    Nu när vi har en aning om vad det är som hemsöker er är det lättare att hitta råd. Du kan själv googla runt och förmodligen hitta en hel del. Själv blev jag nyfiken på det du frågar om naturliga fiender man eventuellt kan dra nytta av. Vet inget på direkten. De enda jag kan komma på som med glädje äter dessa kryp är nog näbbmöss. Skall kolla upp detta och hör av mig om jag får fram något.

    Det normala är att de dyker upp längs husväggar eller inne för övervintring först på höstkanten, men ser du dem redan i maj så är de antingen där vår och höst i samband med att de söker sig till och från er mysiga lya i samband övervintring, eller så finner de mat där under hela sommaren.
    I vilket fall bör ni alltså åtgärda denna mysiga övervintringsmiljö för att slippa dem.
    Funderar på era stenplattor... Myror vet jag att man kan slippa genom att göra bädden av stenflis istället för naturgrus. Kanhända finns något liknande sätt att genom val av dräneringsmaterial/strukturmaterial/fyllnad bli av med dina "gäster".
    Ofta rör dig sig inte om enorma mängder som behöver bytas, utan bara skapa en sträng, en avledande spärr.
    Undvik gifter, för er egen skull, även om ni inte odlar mat i närheten.
    Pedagogen svarar
  • Jag har problem med brun stenkrypare som tar sig in i min lägenhet på markplan. Från mars till oktober. Jag har gjort så mycket för att hålla dem ute. Bland annat lagt ut Myrr längs hela fasaden och tejpat igen alla fönster och altandörr. Kör med avfuktare. På något sätt tar de sig ändå in. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Funderar på att flytta. De syns sällan till på dagarna men på natten kryper de fram. Det stör min sömn väldigt mycket. När de dyker upp blir jag så rädd att det triggar igång migränanfall. Jag vill bara att de ska hålla sig utomhus men inget jag gör verkar hjälpa. Det är otroligt jobbigt.
    E
  • Hej,
    vad tråkigt att det har blivit ett sådant problem för dig. Det är djur som inte gör någon skada men förstår att du upplever ett starkt obehag. Det låter som du behöver vända dig till din hyresvärd eller bostadsrättsförening så att de kan hjälpa dig att åtgärda problemet. Vi kan tyvärr inte ge dig några lösningar i den här frågan.

    Vänligen,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent