Tulpanträd

Hej. Har ett tulpanträd i trädgården som blivit väldigt stort och tungt och inte blivit beskärt på länge. För ett tag sedan blåste flera stycken stora grenar av och trädet blev väldigt kalt till höger om trädet. Trädet var väldigt vänstertungt redan innan dess o ännu mer nu. Vi har redan försökt beskära där grenarna gick av och några till men hade behövt mer. Min fråga är hur mycket man vågar beskära det utan att det tar stryk. Trädet blöder redan väldigt mycket på ett ställe med. Vad kan man göra åt det?

Kommentarer

  • Hej
    Tulpanträd klarar av beskärning bra, så det är inga problem med att försöka jämna till kronan. Det man skall vara medveten om är att just tulpanträd, som är ett stormfast träd från östra USA, utvecklar en betydligt skörare ved i ett sommarsvalt Sverige, och speciellt sköra är de typer av tulpanträd med ett mer sydligt ursprung.

    Jag tycker ni kan beskära ert relativt unga tulpanträd så att den får den kronfördelning som ni önskar. Man skall alltid vid beskärning av träd undvika alltför stora sårytor så det är bättre att ta bort grenar när de är mindre grova än att vänta till de är väldigt grova och ger stora sårytor.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent