Tulpan med många blommor på samma stjälk

Min tulpan har fått flera blommor på samma stjälk 1/10 lökar blev sådan. Vad har hänt?

Kommentarer

  • Hej Anna!
    Det här är så kallad fasciation, ibland kallad förbandning. Det uppstår när meristemet (tillväxtpunkten) skadas fysiologiskt genom angrepp av bakterier, svamp, hormoner eller kemikalier, men det kan även vara en genetisk avvikelse som är orsaken. I båda fallen leder det till en onormal celldelning och växten får ett annorlunda utseende.

    Vänliga hälsningar
    Stina Weststrand, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent