Trumpetträd

Jag har ett trumpetträd som planterades förra våren. Det stod i växthuset hela förra sommaren och i ett svalt rum inomhus i vintras. Nu är det ca en meter högt och växer så det knakar. Min fråga: vågar jag plantera ut det i trädgården nu i höst eller bör det vara inomhus ytterligare en vinter

Kommentarer

  • Hej
    Med trumpetträd gissar jag att du menar en catalpa. Det ska inte vara några problem med att plantera ut den ifall du befinner dig i södra Sverige (odlingszon 1-3). Du skall dock vara beredd på att den kan frysa ner en del under de första vintrarna då den har en tendens att växa lite för länge som ung vilket brukar reglera sig som äldre då den brukar hinna mogna av helt innan vinter gör sin entré.

    /Henrik

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Tack för ditt svar Henrik! Jag befinner mig vid Gävlekusten. Kanske idé att klä in den i säckväv om vintern? Magnolia galaxy och t ex Manchurisk valnöt trivs bra på tomten och vi har rika skördar av persika.
  • Hallå igen
    Jag tror säckväv inte kommer att hjälpa utan det är på en plats där man kan få till en lång och varm växtsäsong som gäller och chanserna är större ju äldre (större) planta som kan planteras ut då de har en högre härdighet som äldre MEN det är bara att testa, och hör av dig hur det går - det finns många växter som inte läst de böcker där deras härdighet beskrivs utan de får en fin utveckling ändå så det är bara att testa

    /Henrik
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent