Trollhassel ympad på grundstam?

Vi har en Trollhassel där det växt upp skott från roten. Dessa ser annorlunda ut och blommar inte. Dom är raka och bladen trillar inte av under vintern. Är det så att även Trollhassel ympas på en för av något annat ?

Kommentarer

  • Hej
    Trollhasslar som inhandlas i trädgårdsbutiker brukar vara olika sorter som ympats på en grunstam (rot) av något närbesläktat. Dessa grundsatmmar (art) varierar beroende från vilken plantskola som odlat dem MEN man skall alltid avlägsna skott som kommer nerifrån plantan (vanligen vid, eller strax under markytan) och som skiljer sig i uttryck från de andra grenarna av plantan. Låter man dessa skott vara kvar kan de ta över och försvaga den påympade sorten

    Lycka till!
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent