Trollhassel trä

Kommentarer

  • Hej
    Utifrån bilderna ser det ut som torkskador och inte angrepp av en sjukdom eller skadeinsekt. Uppträder de intorkade bladkanterna under sensommaren eller under vår/försommaren? Har det grävts nyligen i dess närhet där värdefulla rötter kapats? Har de torra bladkanterna ökat efter varje växtsäsong eller var det bara under förra växtsäsongen?

    Återkom med svar så kanske det blir lättare att hitta orsaken
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Tack för ditt svar.
    Vi flyttade in i det här huset för 10 år sedan och då hade trädet torra löv, men i mindre utsträckning.
    Varje år såg bladen sämre ut. De uttorkade kanterna på bladen visas redan på våren.
    Trädets rötter skadas inte eftersom de inte hade grävts nära det.
    Jag bifogar det aktuella fotot där du kan se en hög gran nära trädet.
    Jag har aldrig klippt grenar eller gett något gödselmedel.
    Vad är orsaken till dessa torra löv och hur hanterar jag det?
    Hälsningar. M.G.
  • Tack för ditt svar.
    Vi flyttade in i det här huset för 10 år sedan och då hade trädet torra löv, men i mindre utsträckning.
    Varje år såg bladen sämre ut. De uttorkade kanterna på bladen visas redan på våren.
    Trädets rötter skadas inte eftersom de inte hade grävts nära det.
    Jag bifogar det aktuella fotot där du kan se en hög gran nära trädet. Kanske är grannskapet för detta träd anledningen? Jag har aldrig klippt grenar eller gett något gödselmedel.
    Vad är orsaken till dessa torra löv och hur hanterar jag det?
    Hälsningar. M.G.
  • Hej

    Jag tror fortfarande att det är torkrelaterade skador på hasseln som på bilden visar på att den har en del konkurrens under mark med det intillväxande trädet
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent