Trillium - skötsel

Hej,
Jag köpte några plantor Trillium eller Treblad efter att ha blivit förälskad i den mörka sorten i Botaniska. Tyvärr lyckades jag inte så bra med dem i min trädgård där jorden är ganska kraftig och innehåller mycket lera. Det är dock en planta som kommer upp varje vår med några blad men den blommar aldrig eller växer till sig. Finns det något jag kan göra? Gräva upp och flytta, byta jord eller dylikt. Såg i er trädgårdsaffär att en planta kostade 360 kronor, så det verkar ju vara en exklusiv art!
Mvh Birgitta

Kommentarer

  • Hej!
    Om plantan lever och kommer upp varje år är placeringen säkert bra men den behöver mycket gödsel, gärna brunnen stallgödsel, för att växa till sig och blomma.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej,
    Tack för snabbt svar. Går det bra att ge den blåkorn eller rododendrongödsel?
    Mvh
    Birgitta
  • hej!
    Vi rekommenderar i första hand naturgödselmedel.

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare