Trästubbe med ”vårtor”.

Kommentarer

  • Det ser ut precis som hamlingsved, dvs den läkningstillväxt som bildas på träd som beskärs enligt hamlingsmetod för lövtäkt, alternativt den ved som bildas på häckbeskurna "stolpar" av tex alm. Hade precis samma där jag tidigare bodde: en rad med almstolpar som årligen berövas sina många vattenskott.
    Gissar också att träslaget är just alm, då de många vårtorna är små och smala just som de skulle bli på träslag med smala årsskott (typ ask, björk eller lind).
    Almen har mycket karakteristisk ved med snyggt markerade årsringar, roligt utifall du skulle få tanken att använda bitarna som slöjdämne! Oavsett vilket träslag så kan strukturen i den "vriliga" veden bli mycket vacker. Har ett litet bord med just ett sådant stycke som fot. Skall hem och plåta det och lägga här i kommentarsfältet så det kan inspirera till lite träslöjd!
    Pedagogen svarar
  • Stubben är sparad för slöjdändamål, troligen i ganska hel form. Kanske lampfot eller liknande.

  • Pedagogen svarar
  • Lycka till, Sven-Åke, med slöjdandet!
    Här är en bild på vårt gamla bord. Foten är en stor vril från en björk, men "benen" är av jämförbart material som dina slöjdämnen. Detta bord, en släktklenod, tillverkades för snart hundra år sedan.
    Pedagogen svarar