Träds vitalitet

Hur kan man bedöma ett träds vitalitet? Det finns beslut om att ta ned träd, men vi ser inga tecken på att träden inte är livskraftiga. Vad ska man titta efter?  Det rör sig om aspar, planterade för ca 25 år sedan. De står i stadsmiljö och är både vackra och viktiga, tycker vi. Man vill ta ned dem för att de står i vägen för byggrätten till ett nytt hus.

Kommentarer

  • Hej
    Det är komplext att förklara vad man skall titta på för att bedöma vitalitet då det beror på alltifrån detaljer såsom svampkroppar på grenar eller stam till ett helhetsintryck av grönskan i kronan, andelen döda grenar etc.

    Ett tips är att kalla in en extern person som har utbildning att göra vitalitetsbedömningar på träd och se vad den personen tycker och tänker - det är det bästa i en konflikt som detta.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent