Trädet Platan ( och luftföroreningar)

Trädet Platan som är vanligt i södra Europa (och ni har i parken), skulle det klara sig i Olofstorp (mellan Hjällbo och Gråbo), i ett relativt öppet landskap med en del vind? Vet ej om det räknas till zon 3 (Platan vill helst ha zon 1-2 och inte mkt vind, läste jag...) och OM en kall vinter skulle komma. PS! Ni har en forskning om träd och föroreningar, när blir den klar? Mvh Marie Börjesson

Kommentarer

  • Hej
    Det finns exempel på Platan i sStockholmstrakten och det är på gränsen till zon 3 MEN problemet är att plataner kräver en längre sommar för att hinna mogna av innan de första höstfrostarna kommer vilket gör den mindre lämplig för zon 3 och uppåt. Men ifall du vill testa så köp så stor storlek som du kan då äldre träd har en tendens avv avsluta sin tillväxt tidigare än yngre träd - det är bara att testa och sedan dela med dig av erfarenheterna.

    Beträffande träden och luftföroreningar är vi i slutfasen av projektet där vi analyserar datan vi insamlat och hoppas att vi under 2021 kan dela med oss av våra erfarenheter.

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej!
    När pollinerar platanträd i sydsverige respektive mälardalen?
    Vänligen
    Katinka Hvitman Graflund
  • Plataner är vindpollinerade och blommar normalt i maj-juni i Sverige.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent