Träd

Hej, hur mycket skada kan en kastang på 1 meter omkrets ta om man bygger jord mot stammen? Mvh

Kommentarer

  • Hej
    Trädet kan ta omfattande skada ifall man höjer marken runt och intill trä då man förändrar markförhållandena med tillgängligt marksyre för trädets rötter vilket kan få allvarliga konsekvenser. Slutligen handlar det om hur mycket jord man fyller på med samt vilken typ av jord - ifall den är tät eller genomsläpplig
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej, det är vanlig plant jord ca 5-8 cm upp, kan man eventuellt blanda i lite sand närmast trädet? Mvh
  • Är det matjord eller fyllnadsjord?
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Det är matjord. Mvh
  • Är det inte mer än så samt att den är en lätt matjord skall det inte vara några problem
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent