Torp

Hej, jag har ett torp som ligger enligt och där det inte finns några mördarsniglar eftersom det inte har planerats där på länge. Jag har nu tänkt plantera lite perenner o är rädd för att få med mördarsniglar eller dess ägg med plantorna. Finns det något jag kan göra eller tänka på Med vänlig hälsning, Yrsa

Kommentarer

  • Hej!
    Du kan försöka slippa spansk skogssnigel genom att spola av rötterna på alla växter som skall planteras. Tänk på att det kan sitta sniglar även under krukor och i emballage. Om du har möjlighet kan du sätta plantorna i någon form av karantän före plantering, men tänk på att sniglarna rör sig ganska snabbt och enkelt kan gömma sig under tex plast eller markduk.
    Du har bra utgångsläge om huset ligger ensligt utan andra trädgårdar eller odlingar i närheten
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Mycket stort tack för svar! 🙏👩‍🌾
  • Stort tack för bra svar! 🙏👩‍🌾
  • Varsågod!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare