Tomatodling

Hej!
Jag har odlat tomater i mitt gamla växthus i 40 år och som regel fått ganska bra med tomater av varierande sorter. Något år åt gråsuggorna upp rötterna och flera plantor dog. Nu odlar jag i plastkrukor något nedgrävda i marken, då är det inga problem.
Vad som drabbat mig och mina tomater i år är, en liten vit fluga (tusentals) som gör att tomatblasten vissnar, tomaterna spricker, tomaterna mognar mycket dåligt samt blir klibbiga.
Hur får jag bort dem. Hjälp!
Hälsningar
Frank
Styrsö

Kommentarer

  • Hej!
    Det låter som att din tomatodling har drabbats av vita flygare / mjöllöss, som ger en klibbig beläggning på blad och frukter. Så här sent på säsongen och eftersom du har ett större angrepp rekommenderar jag att du slutskördar tomaterna, rengör växthuset noggrant och byter ut jorden mot ny. Medel som innehåller rapsolja har effekt mot vita flygare om du skulle drabbas ett annat år. Det gäller att vara observant och bekämpa medan angreppet är litet. Att tomaterna spricker kan bero på ojämn vattning och stora temperaturskillnader. För höga temperaturer, vatten- och näringsbrist kan leda till att tomater mognar dåligt.
    Anna-Carin Ek / Trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare