"Tidlösa och egen brunn"

Hej! Jag tänkte sätta "Tidlösa" under mitt plommonträd för att stimulera blommningen och förhoppningsvis få mer frukt. När jag står med spaden i jorden börjar jag fundera över om ämnet som lökarna utsöndrar kan påverka vattenkvaliten då vi har en egen brunn alldeles i närheten?

Kommentarer

  • Hej Madde,

    Det där med brunnen tror jag ärligt talat du kan glömma helt.

    Samtidigt är det inte enkelt att hitta relevant forskning på hur mycket olika alkaloider (Colchicin är en sådan) läcker ur växter och sedan bryts ned på väg mot grundvattnet. Men om det skulle varit ett problem skulle man ju knappt våga ha några växter alls i närheten av brunnar. Idegranshäckar (taxin) och gullregnsalléer (cytisin) skulle då vara ett jätteproblem, för att inte tala om vitsippsmattor (anemonin) och potatisland (solanin).
    Nej, växterna gör ju allt för att dessa ämnen, som de tillverkar för att skydda sig främst mot insektsangrepp, inte ska läcka ut. Så de minimala halter som möjligen skulle finnas i marken måste helt klart vara försumbara för grundvattenkvalitén.

    När det gäller uppgiften o att plommonblomning och -fruktsättning skulle stimuleras av tidlösa undrar jag varifrån den kommer? Den var ny för mig.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent