Thuja häck

Hej, vi funderar på att plantera en häck ist för att ha ett staket. Men de är i skugga, halvskugga. Vet ni om thuja smaragd klarar skugga/halvskugga? Om inte har ni tips på nåt annan typ av häck som klara de och som Inte har bär och gärna grön åretom!?

Med Vänliga Hälsningar
Helena Nygren

Kommentarer

  • Hej
    Thuja occidentalis och sorten 'Smaragd' funkar fint under halvskuggiga förhållanden. Är det dock riktigt skuggiga förhållanden skulle jag rekommendera idegran (Taxus baccata i zon 1-3) som är mycket skuggtålig och förblir tät oavsett brist på solljus Idegran får dock bär och vill man inte det så kan man välja hybrididegran - Taxus x media 'Hilli' som är en hanklon och får därför inga bär

    Återkom ifall det är några ytterligare frågor
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent