Thuja

Vår thujahäck har blivit för bred och behöver klippas ordentligt pga trottoaren som går på utsidan. Vi har klippt den första delen och det blev väldigt fult. Allt det gröna försvann och endast bruna grenar finns kvar.
Häcken är endast grön längst ut och därmed svår att klippa ordentligt och behålla den fin.
Hur kan vi göra? Återhämtar den sig när den endast är brun?

Kommentarer

  • Hej!
    Thuja har svårt att bryta nytt på gammal ved och man skall lämna kvar grönt ytterst på grenarna vid beskärning. Om det är lite grönt kvar kommer den att se bättre ut nästa år, om det bara är brun gammal ved är det tveksamt om det kommer att bli bra. Är thujahäcken alldeles för stor och bred för platsen den ska växa på är det kanske bättre att byta ut till någon mindre häckväxt aoch kanske även dra in planteringen från trottoaren.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack Anna-Carin för ditt svar. En följdfråga på det. Kan den överleva om vi klipper ner den till det bruna trädet endast på trottoarsidan, men låter den vara grön på vår trädgårdssida?
    Mvh Cobi Wennergren
  • Hej!
    Ja det borde gå om den inte har skador på rötterna och hela grenar med grönt finns kvar åt något håll.
    /Anna-Carin
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Fantastiskt, då testar vi det då den är väldigt fin och grön på "insidan". Tack för hjälpen!
    Mvh Cobi Wennergren
  • Hej!
    Rekommendationen är ändå att på sikt byta ut häcken om den är väldigt ful på ena sidan. /Hälsningar Anna-Carin Ek
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare