Tea tree , manuka

Köpte frön på ebay. Har lyckats få en buske att ta sig, ca 35 cm hög.
Frågan är; vad gör jag med den i vinter? Ute, inne?  Läste nånstans att den pallar för sju minusgrader.

Kommentarer

  • Hallå

    Om du har en sval balkong eller uteplats där det är frostfritt skulle det fungera fint. Problemet med dess vinterhärdighet är att den i vårt klimat är känslig för kyla främst om dess rotsystem vilket inte klarar temperaturer så lågt som sju minusgrader
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Tackar för svar.
    Vad tror du om garaget? Där håller jag 10 grader på vintern. Det är emellertid endast två små fönster så ganska dunkelt. Behöver den ljus överhuvudtaget? Och vatten, vill den ha det på lågsäsong? Tappar den löv på vintern? Mätte den nyss; 60 cm har den blivit.
  • Hej
    Jag gissar att det är Leptospermum scoparium som du menar vilket kallas för Manuka eller Tea Tree - och den arten är städsegrön och kommer behöva ljus även vintertid - kanske inte lika intensivt solljus som under sommaren. Ifall du skall ha den i garaget skulle jag investera i en växtlampa som kan ge den välbehövligt ljus. Beträffande vatten så är förbrukningen inte så omfattande under den svala och något mörkare vintern men man skall ha uppsikt så att den inte torkar

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Jag känner igen det latinska namnet du nämner, jag har dock försnillat påsen som fröna låg i så heeelt säker är jag inte.
    Men va bra, tack för råden och tipsen.
    Bifogar en bild så du vet vad vi talar om.😉
  • Jo, en fråga till; vad skall det vara för sorts jord när jag planterar den i en större kruka? Kalkrik eller sur eller sandig eller mullig eller vad?
  • Hej igen
    Vet inte vilket pH som är optimalt - framgår inte i den litteratur jag har tillhanda. Mitt förslag är att du lägger dig till neutralt då de flesta näringsä,nena då är tillgängliga. Däremot skall den vara en väldränerad och varm jord - undvik alltför mycket mull.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent