Taxus Nissens präsident

Om ni har tid varifrån kommer namnet på idegranen ”nissens präsident”, varför heter den så? Den finns i eran park.

Hälsningar
Axel Olsson

Kommentarer

  • Det är en s k namnsort, dvs normalt framtagen på en plantskola som en selektion av fröförökat material, på samma sätt som våra äppelssorter tagits fram. I detta fall är det Nissens plantskola i Tyskland som gjort förädlingsarbetet och namngett sorten, de har flera t ex ’Nissens Kadett’ , ’Nissens Corona’ och så denna ’Nissens Präsident’. De allra flesta namnsorter förökas vegetativt så alla individer av en namnsort är då en klon.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent