Syrenen vissnar!

Min Syren hade jättefina knoppar, men alla blomklasar har vissnat och även årsskotten vissnar. Detta gäller alla syrener i trädgården samt grannens som var fina i fjol.

Kommentarer

  • Hej
    Jag skulle kunna misstänka att det handlar om syrenbakterios. Bakterien som orsakar syrenbaktirios är mycket vanlig i naturen. Angreppet gynnas av skador som kan ha orsakats av vind, hagel eller vårfrost. Om det sedan blir fuktig och varm väderlek så sprids det ännu mer. Fuktiga och frostlänta ställen bör undvikas, beskär inte under fuktigt väderlek och så kan man fråga efter motståndskraftiga, nya sorter.

    Syrenen dör inte knall o fall, men de nya skotten riskerar också att bli fula och infekterade om man inte tar bort de gamla infekterade. kasta inte angripna blad eller kvistar på komposten i trädgården utan åk med det till tippen MEN är området du bor i full av syrener som även de är angripna kan det vara svårt att få kontroll på detta utan satsa på mer motståndskraftiga moderna sorter.

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej,
    mitt namn är Gertrud Sten,hemmahörande i Uppsala.Jag undrar: om man stenbelägger en gräsmatta kan det ha negativ inverkan på en äldre syren som är sex,sju meter hög, på vår innergård?

    Med vänlig hälsning Gertrud
  • Hej Gertrud, vi ber om ursäkt att du inte fått svar på din fråga, men man skulle behöva se på plats för att ge svar. Så bäst om du kontaktar en trädgårdsfirma nära dig.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent