Svenskt namn på drooping sheoak (Allocasuarina verticillata)

Finns det något svenskt namn på drooping sheoak (Allocasuarina verticillata) på Kangaroo Island utanför södra Australien?

Kommentarer

  • Hej Svante,
    Vi sätter namn på arten nu, den finns ju i Holzhausen. Förslaget (som jag skriver in i SKUD nu) är tårkasuarina (se https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/skud/vaxtnamn/) Vi behåller således basledet kasuarina även i Allocasuarina. De vuxna träden har ett klart hängande växtsätt (drooping) likt tårpilar.

    m v h

    Björn Aldén
    viaMats Havström
    Vetenskaplig intendent

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent