Svavelticka och ek

Hej, jag ska göra en tipspromenad och har en fråga som ska bildsättas. Jag har sökt bild hos en bildbyrå och fått följande bild, som jag inte vet alls var den är tagen - inte ens säkert att det är Sverige. Jag skulle vilja veta om det verkligen stämmer att detta är en svavelticka på en ek?

Kommentarer

  • Hej!
    Svampen är med all säkerhet svavelticka, åtminstone om bilden är från Europa. Om det finns någon snarlik art på annat håll i världen känner jag tyvärr inte till.
    Troligen är trädet ek då svaveltickan nästan alltid växer på ek, men det skulle även kunna vara något annat lövträd som t.ex. ask, som svaveltickan kan växa på någon gång ibland.
    Med vänliga hälsningar,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent